Uppdatering 2019-05-17: Detta café finns tyvärr inte längre.
 
Telefon: 0706994165
Prisklass: Lagom (ca 50 kr/st för bakverk)
Utbud: Veganskt med undantag för honung i vissa bakverk. 
Öppettider: To-sö, 11-18, hela sommaren utom 21-24/6
 
I år (2018) har Rawolution flyttat ut på landet. På en mysig liten gård i Stenkumla Ansarve finns nu caféet med vackrast, godast och nyttigast bakverk på hela ön. Här följer ett något mindre omfattande blogginlägg än vanligt, som en uppdatering till det inlägg vi skrev om caféet när det fanns i Visby innestad (nedan). 
 
 
Jag (Malin) cyklade dit från Visby idag; en fin cykeltur på ca 14 km enkel väg, i det soliga vädret. Rena lyxen att komma fram till målet Rawolution och få smaka bästa Monis fantastiska bakverk :) Jag har inte fikat hos henne sedan caféet fanns i Visby förra året, och det hade jag sannerligen saknat. Alla bakverk är raw, supervackra och supergoda. De har verkligen det där lilla extra, som är svårt att sätta fingret på. 
 
 
I ett gammalt stall hemma på tomten hemma hos Moni i Stenkumla, huserar nu caféet Rawolution. På något sätt passar det lite extra bra att caféets fantastiska bakverk serveras i en lantlig miljö. Idag fick Rawolution på nytt en "Godkänd av Vegan Gotland"-märkning (eftersom den tidigare försvann i flytten) - lika välförtjänt som innan. 
 
 
En kan välja mellan att fika ute i trädgården och att fika inne i det gamla stallet/ladan. En solig och skön dag som denna, var det givet att sitta utomhus vid ett bord under ett parasoll. 
 
Ett par andra gäster har intagit ett bord i skuggan. 
 
Någon regnig eller mulen dag, kan det passa perfekt att sitta inne och fika i den lantliga miljön. 
 
 Kaffe och te finns på caféet - och många muggar att välja på. 
 
...och nu, till BAKVERKEN! De är så otroligt goda att det enda jag kan säga är: åt dit och testa dem! Idag, när jag kom fram efter min cykeltur, började jag med att beställa en bakelse med hallon- och lakritssmak. Den var ta mig rackarn det godaste bakverk jag kan minnas att jag har ätit. Oj, vad god!
 
 
Hallon- och lakritskakan slank ner på nolltid (tyvärr), så lite senare tog jag ett bakverk till (det gäller att passa på). Då blev det ett bakverk med svartvinbärssmak - också supergod - lite friskare och fruktigare än den förra.
 
 
 
För vackra för att äta upp? 
 
 
 
 
Efter-cykling-törstig som jag var, så drack jag bara vatten, men det fanns också kaffe, te, läsk och smoothie. För den som är matsugen finns raw-mackor. Jag tog med mig en hem och smakandet fick fortsätta här hemma. En smörgås, med supergott bröd, med en cashew-crème-fraishe-baserad coleslaw, satt verkligen mitt i prick. 
 
Jag tycker att alla ska ta sig en sväng förbi Stenkumla för detta fantastiska café. Jag hoppas på många somriga turer dit i år. 
 
Pst! Ta med både swish och kontanter; ibland fungerar det ena bättre än det andra, beroende på ev. tillfällig radioskugga, eller brist på växelpengar. 
 
/Malin 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Blogginlägget nedan, skrev vi när caféet fanns i Visby innerstad. 
 
 
Telefon: 0706994165
Prisklass: Lagom (65kr för en smörgås, 50-60 för tårtbitar)
Utbud: Veganskt med undantag för honung i vissa bakverk ibland. 
Öppettider: Tis-fre 11 - 17, Lör 11 - 16
 
 
Äntligen har Rawolution Omtankens Café öppnat! I krukmakarens hus (mellangatan) låg förra året en annan vegansk pärla, som vi kommer sakna väldigt mycket, men vi är glada att lokalen fyllts av ännu ett café med veganskt på menyn!
 
 
 

Inne i cafét ser det ganska likt ut som vi är vana vid; ljust och mysigt. 
 
 
 
Den härliga bakgården är oemotståndlig när solen ligger på.

Cafét drivs av Moni som tidigare haft rawcafé på fastlandet. Fokuset är såklart raw food och det mesta är veganskt, med undantag för enstaka bakverk med honung i ibland. Den dagen vi var och hälsade på var dock allt veganskt. 
 
För den som är hungrig finns en smörgås med härliga pålägg och smoothies, annars satsar cafét mest på bakverk. Här finns oerhört många olika tårtbitar, rutor, bollar osv. att välja mellan. Utbudet varierar efter Monis inspiration men vissa favoriter består, t.ex key lime pie.
 
En liten del av menyn
 
 
 
Alla tårtorna är vackert dekorerade
 
 
 
Vi valde varsin raw macka med bröd gjort på bland annat nötter, frön, mandelmjöl och rivet äpple. Så saftigt och gott! Påläggen kan variera, men vi fick cashewsmör, sallad, tomat, paprika, mango, kiwi och cashewpesto. Allt var otroligt smakrikt och gott, som en smakexplosion! Tack vare att det är mycket nötter och fibrer i allt så var mackan väldigt mättande trots sin ganska lilla storlek. 
 
 
Till efterrätt valde vi en choklad- och hallontårta med kolaboll, och pekan och chokladruta. Båda var gudomliga. Kolabollen med kokossocker golvade mig ordentligt! Något jag la märke till med allt vi åt var hur otroligt mycket allt smakade. Inget var det minsta smaklöst eller tråkigt. 
 
Moni som äger cafét var den enda som jobbade när vi kom och besökte, men jag misstänker att hon kommer få förstärkning när högsäsongen drar igång. Hon verkar väldigt kunnig om vegansk mat och vi kunde känna oss trygga med att vi fick bra grejer. En känner sig väl omhändertagen helt enkelt! 
 

Tänk så miljövänliga vi är, när Krukmakarens märkning fick leva vidare och sitta kvar för att istället märka Rawolution Omtankens Café!

Har du vägarna förbi Visby innerstad kan vi varmt rekommendera ett besök på detta superfina café! 
 
/Lina
 
Gotland, stenkumla,

Liknande inlägg

1 kommentarer

emma

04 Jun 2018 21:13

vilket gott fika!

Kommentera

Publiceras ej