Vi fick kontakt med Ola Feurst, kursansvarig för kursen Consumer Behaviour strax innan jul. Vi hade hört talas om kursen han håller och vi blev glatt överraskade att en sådan här kurs hålls här på Gotland. Därför skickade vi ett kort och en liten julklapp till honom. 
 
Strax därefter fick vi ett mail där Ola berättade att det skulle hållas ett seminarium med presentationer av studenternas kursuppgift, och att vi gärna fick komma och lyssna. Såklart vi ville!
 

Moderatorerna Jasmin och Cecilia öppnar seminariet.
 
Seminariet, "The sustainable consumer 2.0 summit 2016" gick ut på att studenterna fick ta tag i frågan om hållbara matvanor genom att iscensätta att vara rådgivare till European Sustainable Development Network (ESDN). Varje grupp fick ge ett förslag på en lösning på frågan till ESDN. Det hela skulle ha utgångspunkt i dokumentärfilmen Cowspiracy. 51% av världens växthusgaser kommer från animalieindustrin och filmen handlar om denna stora klimatpåverkan och hur de stora miljöorganisationerna inte erkänner detta som ett av de största hoten mot vår miljö. 
 
Lösningar med stor variation presenterades av studenterna. Ett par av dem hade tydligt Cowspiracy-problematiken som utgångspunkt i sina förslag. Till exempel föreslog en grupp ett TV-program där en kock skulle bjudas in till olika hushåll och inspirera människor till nya hållbara matvanor. En annan grupp föreslog en app att använda i mataffären som skulle ge information om olika produkters klimatpåverkan. 
 
- Jag var inte medveten om att djurindustrin hade en så stor påverkan på miljön, säger Valerie, en av studenterna.  Hon tror inte att hon hade fått informationen i filmen om hon inte hade läst kursen, trots att hon har ett stort intresse för hållbarhetsfrågor.  
- En måste leta aktivt efter den här typen av information, fortsätter hon. 
 
Efter seminariet pratade vi med Ola.
- Det känns som att vi försummar det viktigaste av allt, nämligen hur vi äter, säger han. Ola tycker, precis som vi, att något måste göras här och nu. 
 
Det framkommer i filmen att en av de viktigaste sakerna vi som konsumenter kan göra för att minska vår miljöpåverkan är att sluta konsumera animalier. Till exempel går det åt ca 2500 liter (660 gallons) vatten för att producera en hamburgare, vilket skulle motsvara ca 30 duschar.
 
Med detta sagt tycker vi dock inte att veganism rättfärdigar onödigt långa duschar, eller att en lika gärna kan strunta i att ta cykeln istället för bilen. Men med informationen om animalieindustrins miljöpåverkan blir det kanske lättare att göra sina prioriteringar i vardagen.
 
 
Här kan ni läsa mer om kursen.
Filmen Cowspiracy kan ni se på Netflix eller köpa på tex. hälsokostbutiken AB Visby Hälsokost (Cikoria). I filmen hittar ni källorna som vi utgått ifrån i denna text.
 
/ Lina och Malin
 
 
Campus Gotland, Cowspiracy, Gotland, Hållbara matvanor, Klimatpåverkan, Miljön, Miljöpåverkan, Vegan,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej