Obs! Cafét har tyvärr lagts ner, men ägaren har öppnat en klinik och butik som enligt ägaren Ingemo har veganska produkter. Läs mer på deras facebooksida Brukets Hälsa & Butik. Denna uppdatering: 2021-10-31. /Lina, Vegan Gotland
 
Farmors hus, Guldrupe
(Hemsida/Facebooksida saknas)
 
Prisklass: Fikabröd: 25-55 kr; smörgås/soppa: 59/79 kr. 
Utbud: Fika. Lättare lunch på söndagar. Allt veganskt!
Öppettider: Tis-Sön: 12-17
 
 
Jag (Malin) läste i en av Gotlands morgontidningar om detta café; som skulle ha något slags hälsoinriktning och vara inspirerat av Indien. Något senare dök tipset upp i vår Facebookgrupp, Vegan Gotland; en medlem hade varit där, och meddelde att hela café-utbudet är veganskt (tidningen glömde visst nämna det)! Jag och mina två bloggkompanjoner Henriette och Lina började genast diskutera hur snart vi kunde komma dit, för att caféet skulle kunna få sin "Godkänd av Vegan Gotland-märkning". De andra hade inte möjlighet just nu, så jag åkte dit med en annan vän och fikade, en härlig vårdag i april. 
 
Caféet ligger just intill Guldrupe kyrka, så om man är i krokarna, kan man inte missa skylten vid vägkanten. Man kör (eller går, eller cyklar, eller vad man nu gör in) in på något som verkar vara en privat tomt - vilket det också är - ett privat hus, med café. 
 
 
Det finns gott om sittplatser utomhus med gott coronaavtånd (vilket behöver nämnas för tillfället). Inga sittplatser finns inomhus. 
 
 
 
 
På bilden nedan är Ingemo, som driver caféet tillsammans med sin kompanjon Miriam. Ingemo berättade att caféet har funnits i flera år (!). Hur ett helt veganskt café som funnits på Gotland i flera år har gått oss i Vegan Gotland förbi, kan jag inte riktigt förstå. Vi har ju alltid vegancaféradarn påslagen. Dock frågade jag Ingemo om de har någon hemsida/Facebook-sida, men det har de inte, vilket kanske kan vara en del av förklaringen. Inte heller finns caféets namn markerat i Googles karta, som jag klistrat in här ovan. Kanske kommer caféet att synas på Internet framvöver :) 
 
 
På menyn finns i huvudsak fika. Något mer "matiga" alternativ som våffla och smörgås finns också att få varje dag som caféet har öppet. Vad det finns för pålägg till smörgåsen varierar; vid mitt besök fanns muhammara och hummus att välja på. Vid mitt besök fanns glutenfritt bröd och även våfflorna var glutenfria. Jag vågar dock tyvärr inte lova att så alltid är fallet. På söndagar finns soppa, men eftersom vi var där en lördag, får det bli ett soppa-besök en annan gång!
 
 
 
Jag och min vän hade just ätit lunch och var fikasugna. Jag valde koffeinfritt cikoriakaffe och min vän valde te. Till det tog vi biskvi respektivive raw-boll (det enda sockerfria alternativet). 
 
 
Härliga, saftiga dadlar var en bonus vid serveringen! 
 
Jag uppskattade cikoriakaffet (något jag aldrig hade testat förut). Vad som piffade tilll det lite extra var den skummande sojamjölken uppepå, samt kryddningen med kardemumma. 
 
Förutom caféet, driver damerna också en butik med kryddor, teer, hudvård, kosttillkott mm. De erbjuder också en rad olika behandlingar och kurser. Det är dessa bitar som är inspirerade av Indien, som nämndes ovan. Jag går dock inte in på detta här, eftersom det inte berör vår märkning "Godkänd av Vegan Gotland"; mer än att jag visar några bilder:
 
 
 
 
Vi hade en trevlig stund i aprilsolen, på detta mysiga café och jag tycker att caféet är väl värt ett besök. 
 
Ingemo uppskattade mycket att få vår märkning och satte upp den på dörren, just innan vi åkte därifrån. 
 
 
/Malin 
 
 
 
 
 
 
 
 
Campus Gotland, farmors hus, guldrupe, lantligt, soppa, våfflor,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej