Update 2021-10-31: Amarillo har bytt namn till BACKYARD och det verkar tyvärr inte som att de har några veganska rätter på menyn i skrivande stund.
 
Telefon: 0734 16 80 86
Prisklass: Lyx (En smårätt för ca 115kr, tre rekommenderas för en person)
Utbud: Blandkost
Öppettider: Tisdag-torsdag 17-23, fredag-lördag 17-24

 
Ingången till restaurangen från gatan

Ett stenkast från stora torget hittar du denna mysiga restaurang, halvt gömd in på en innergård. Förutom riktigt god mat, hittar du här ett minst sagt rikligt sortiment av öl, så om det är din grej kommer du älska Amarillo. Faktum är att jag aldrig i mitt liv sett så mycket öl i en meny i hela mitt liv. 
 
 
Veganskt på menyn är något som är ganska nytt för Amarillo. De har alltid vart väldigt tillmötesgående och fixat bra käk innan, men vi blev väldigt glada när vi hörde att de infört en alldeles egen veganmeny! Så vill du käka grönt, hojta efter veganmenyn. 
 
Restaurangen är en evigt föränderlig plats, och med det menar jag att de byter meny väldigt ofta. Kul tycker vi! Mer om det längre ner, men först, vad finns på den här menyn i skrivande stund då?
 
 
Vegansk taco med friterad avokado, sallad, picklad lök, tomat- och ananassalsa
 
Ramen med udon-nudlar, svamp, groddar, broccoli, salladslök och morötter
 
 
 
 
Broccoli poké med cashewkräm, soya, ingefära och chili
 
Pokén var min (Linas) personliga favorit. Jag har aldrig ätit nåt liknande, det var konstigt, men bra konstigt! Klibbigt ris gjort till en biff som är stekt superkrispig, med krämig cashewkräm och broccoli på, helt underbart! 
De andra rätterna var också i toppklass, tummen upp speciellt för friterad avokado som är påhittigt och riktigt smarrigt. 
 
 
När jag pratar med en av ägarna så får jag direkt känslan av nån som är otroligt passionerad över sitt arbete och mat överlag. En blir inspirerad av varenda mening som kommer ur hennes mun och jag önskar jag hade haft diktafonen så ni fick höra själva. En kort sammanfattning av vårt samtal är dock att på Amarillo finns ingen röd tråd, ingen speciell kulinarisk inriktning. Kockarna och ägarna utformar menyerna precis som de vill, efter vad de gillar, och vad som inspirerar dem för stunden. Inspirationen hittar de från matresor de gör, och trender världen över. Iom detta förändras menyn ganska ofta, och den är väldigt varierad. Jag förstår de som upplever detta lite spretigt eller förvirrande, men personligen tycker jag det är fullkomligt underbart och kan se framför mig ett sällskap med totalt olika matpreferenser som kan bli nöjda på en och samma restaurang.
 
När det kommer till den veganska menyn verkar ägaren otroligt stolt och jag får intrycket av att lika mycket (om inte mer) tanke, kreativitet och tid har lagts ner på den som blandkostmenyn, något som kan vara ganska sällsynt på många restauranger. Här har inga genvägar tagits, ni kommer inte få några hafsigt ihopslängda sallader utan skickligt tillagade rätter med spännande ingredienser och tillagningssätt. Även kunskapen kring vegansk mat verkar hög. Förhoppningsvis har kockarna fått lika mycket kunskap som ägaren jag pratade med, för vi vet ju alla hur det ser ut med vegoutbildning på kockskolorna i landet. Men orolig är jag inte, jag får inte den klassiska "veganångesten" och är inte nervös att bli serverad honung eller nån annan glömd animalie. 
 
Summan av hela kardemumman är att Vegan Gotland är mycket imponerade! Men Amarillo, vi vill ha efterrätt också! Kirrar ni det på samma sätt som ni noggrant utformat resten av veganmenyn, då är Amarillo inte bara väl värt ett besök, då är det ett måste.
 
Självklart får Amarillo vår veganska märkning!

Alla foton i inlägget är © Amarillo
 
 
/Lina
 
Gotland, Vegan, Visby, bistro, godkänd av vegan gotland, hipster, restauranger,

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej